Blog

Marketing a psychologie barev: Jakou vybrat barvu pro své logo, grafiku nebo firemní identitu?

Psychologie barev hraje v marketingu klíčovou roli. Barvy mají schopnost ovlivňovat emoce, chování a vnímání zákazníků. Správně zvolené barvy pomohou vytvořit silný a rozpoznatelný brand a podpořit marketingové cíle. Zjistěte, jak barvy působí na lidskou psychiku, jak je psychologie barev důležitá a proč byste jejich výběru v marketingu měli věnovat pozornost. 

Psychologie barev v marketingu

Proč je výběr barev v marketingu tak důležitý?

Využití psychologie barev ve vaší marketingové strategii vám tedy může pomoci dosáhnout lepší komunikace s cílovou skupinou a zvýšit efektivitu vašich marketingových kampaní.

První dojem jako klíč k úspěchu vaší značky

Barvy mají zásadní vliv na první dojem, který si zákazník o značce udělá. Studie ukazují, že barva ovlivňuje první dojem z produktu až z 90 %. Správný výběr barev může pomoci přilákat nové zákazníky a zvýšit pozitivní vnímání značky.

Emoce ovlivňují chování spotřebitelů

Barvy mohou vyvolávat různé emoce a ovlivňovat chování spotřebitelů. Například teplé barvy (červená, oranžová, žlutá) mohou stimulovat a vyvolávat pocit naléhavosti, zatímco studené barvy (modrá, zelená, fialová) spíše uklidňují a vyvolávají pocit důvěry.

Rozpoznatelná a silná firemní identita

Správně zvolené barvy mohou zlepšit rozpoznatelnost značky. Konzistentní používání barev v různých marketingových materiálech pomáhá vytvořit silnou firemní identitu, kterou si zákazníci snadno zapamatují a spojí s konkrétní značkou. A to jak v online, tak v offline marketingu. Váš brand bude díky důmyslně zvoleným barvám rozpoznatelný na letácích, billboardech i sociálních sítích.

Barvy jako prostředek pro dosažení marketingových cílů

Různé barvy mohou podporovat různé marketingové cíle. Pokud chcete zvýšit prodeje, volte spíše dynamické a energické barvy. Pokud je cílem budování dlouhodobého vztahu se zákazníky, vsaďte na uklidňující barvy evokující pocit důvěry.

Psychologie barev

Psychologie barev: Jak využít význam barev ve světě marketingu?

Použití barev v marketingu není jen o estetice, ale o strategickém nástroji, který může posílit emocionální spojení se zákazníky a zvýšit efektivitu marketingových kampaní.

Červená: Energie a vášeň jako motor marketingových kampaní

Červená barva je spojována s vášní, energií a živelností. Vyzývá k akci a může zvýšit tepovou frekvenci. V marketingu se často používá k upoutání pozornosti, například v akcích typu „sleva“ nebo „výprodej“. Červená může vzbuzovat pocity naléhavosti, což se vyplatí především při časově omezených nabídkách. Červenou barvu si oblíbily také některé přední značky, jako je například Coca-Cola. Červená barva v logu Coca-Coly pomáhá zdůraznit energii a vášeň spojenou s pitím coly.

Modrá: Evokuje klid, důvěru a profesionalitu značky

Modrá barva vyvolává pocity klidu, důvěry a profesionality. Proto se s oblibou využívá ve finančním sektoru a zdravotnictví, obě odvětví totiž staví na vzájemné důvěře. Modrá symbolizuje také stabilitu a spolehlivost, což je ideální pro budování dlouhodobých vztahů se zákazníky. Pocitů důvěry a spojení, které modrá barva evokuje, využívá například společnost Meta na své sociální síti Facebook. 

Zelená: Symbolizuje přírodu, zdraví a udržitelnost

Zelená barva je spojována s přírodou, zdravím a ekologií. Evokuje pocity klidu a rovnováhy. V marketingu zelenou využívají značky, které se zaměřují na zdraví, zdravý životní styl nebo ekologicky šetrné produkty. Zelená může symbolizovat také růst a nové začátky. Zelenou ve svém logu i vizuálním stylu používá celosvětově známá kavárenská značku Starbucks. Zelená evokuje jejich snahu o udržitelnost a ekologii, ale i pocit klidu, harmonie a přátelství. 

Žlutá: Barva radosti a energie, která oživí vaše marketingové kampaně

Žlutá barva je barvou štěstí, optimismu a energie. Je velmi výrazná a snadno upoutá pozornost. V marketingu se používá k vyvolání pocitů radosti a optimismu. Skvěle se hodí k propagaci produktů určených pro mladší publikum nebo při sezónních kampaních. Žlutou vedle modré ve svém logu používá švédský gigant v oblasti nábytku IKEA. Žlutá symbolizuje přístupnost, radost a pozitivní energii, což koresponduje s filozofií společnosti nabízet stylový a funkční nábytek za dostupné ceny.

Černá: Elegance, prestiž a sofistikovanost pro luxusní produkty a služby

Černá barva je synonymem elegance, moci a sofistikovanosti. Často se používá u luxusních značek a produktů, které chtějí zdůraznit svou exkluzivitu a prestiž. Černá také může symbolizovat autoritu a profesionalitu. Černá barva je příznačná pro luxusní módní značku Gucci. Evokuje prestiž, luxus a vysokou kvalitu. Odráží také exkluzivní postavení značky na trhu.

Bílá: Symbol čistoty a minimalismu v moderním marketingu

Bílá barva představuje čistotu, jednoduchost a nevinnost. Spojuje se často s minimalismem a moderním designem. V marketingu pomáhá vyvolat pocit čistoty a jednoduchosti, proto ji s oblibou využívají kosmetické nebo technologické firmy. Bílá barva evokuje například jednoduchý a minimalistický design značky Apple. Symbolizuje také čistotu a jednoduchost jako designovou filozofii značky

výběr správné barvy může rozhodnout o úspěchu vaší značky

Teď už víte, že psychologie barev má hluboký význam a dokáže ovlivnit lidské emoce a chování. Rozhodují o tom, jestli zákazníka zaujmou, odradí nebo ho nechají netečným. 
Ať už vás čeká tvorba loga, nový grafický design nebo se chystáte na kompletní vytvoření firemní identity či marketingovou kampaň, výběr barev nepodceňujte. V opačném případě mohou vaše snahy a finanční investice vyjít naprázdno, nebo dokonce zákazníky odradí. Marketingový tým MARFu věnuje výběru barev velkou pozornost. Barvy volíme tak, aby pomáhaly odrážet filozofii firmy a zároveň plnily marketingové cíle

Máme za sebou tisíce úspěšných projektů a rádi se postaráme také o ten váš. Na starost si vezmeme klidně celý marketing – od marketingových konzultací přes návrh a tvorbu grafiky, nastavení výkonnostních PPC kampaní, sociální sítě až po kreativní offline i online marketing. Jsme reklamní agentura MARF Ostrava a rádi pomůžeme také vám, ať už jste z Brna, Prahy nebo odkudkoliv v ČR. Domluvte si s námi nezávaznou schůzku a zjistěte, jak můžeme pomoci nakopnout váš byznys.

CHCI ROZJET MARKETING

Naše reference

Co o nás říkají naši klienti?

Děkujeme za mnoholetý nadstandartní, trpělivý a pečující přístup k realizaci našich mnohy velmi specifických požadavků. Kvalita výsledků naší spolupráce je vždy na vysoké úrovni. Vážíme si profesionality a vstřícného přístupu všech pracovníků agentury MARF.

PhDr. Lucie Paprsteinová
Vedoucí Intervenčního centra Bílý kruh bezpečí, z.s.

MARF je pro nás synonymem pro oslavy 25. výročí vzniku společnosti PHARMOS, a.s. Díky kompletnímu zastřešení odborné části i večerního programu „Marfem“ jsme měli pozitivní zpětnou vazbu od téměř 300 zúčastněných hostů. Proaktivní přístup, organizace, kreativita a pozitivní odezva na naše změny v harmonogramu (a že jich nebylo málo) je to, co společnost charakterizuje. Při příštích oslavách bude MARF naší volbou č. 1.

Ing. Pavla Šústalová
Referent marketingu PHARMOS, a.s.

Profesionální přístup, rychlé a spolehlivé jednání a skvěle odvedená práce. To je MARF. Se společností spolupracujeme prakticky od jejího založení, po celou dobu této dlouhodobé spolupráce nám vždy vyšli maximálně vstříc. Při změně loga naší společnosti a s tím spojené změně polepu aut byla společnost MARF jasná volba. Do budoucna se na společnost MARF rádi a bez váhání určitě obrátíme. Díky jejich osobnímu a profesionálnímu přístupu a kvalitnímu zpracování zakázky můžeme spolupráci s MARF všem doporučit.

Michal Štěpánek
Jednatel TISKÁRNA GRAFICO s.r.o.

Se společností MARF spolupracujeme ve věci reklamních materiálů, billboardových ploch, grafiky a polepů automobilů více než 10 let. Za celou dobu vše funguje bezvadně, zaměstnanci jsou vždy ochotní a komunikativní a vše díky tomu běží skvěle. Jsme rádi, že máme takového obchodního partnera, protože nic není problém.

Přejeme mnoho stejně spokojených zákazníku jako je společnost RPS Czech.

Petr Syslo
Jednatel RPS Czech, s.r.o.

Velmi dlouho jsme hledali firmu se skutečně dobrými grafiky. Bylo to pro nás zásadní, protože jsme chtěli vytvořit firemní identitu. Nejen že se to MARFU povedlo, zcela to předčilo naše očekávání. Polepy vozů, trolejbusu, bannery, letáky nebo návrhy na billboardy, vše vždy přípraví profesionálně a v krátkém čase. Určitě doporučuji všem, kteří hledají kvalitu a spolupráci se skvělými lidmi.

Mgr. Vlasta Schreierová
Jednatelka ADIV, spol. s r.o.

Spolupráce naší firmy s marketingovou agenturou MARF představuje klíčový prvek naší strategie marketingu a růstu. Po téměř dvouleté spolupráci můžeme s jistotou říci, že tato spolupráce přináší významné výhody a příležitosti pro naši firmu a značku ASB. Klíčovým faktorem je kvalita jejich práce. Od grafického designu přes obsahový marketing až po sociální média, agentura dodává materiály a kampaně vysoce profesionální úrovně, které oslovují naši cílovou skupinu a přinášejí vynikající výsledky. Jejich tým odborníků je dobře obeznámen s nejnovějšími trendy a technikami v oblasti marketingu, což nám umožňuje vytvářet strategie a kampaně na nejvyšší úrovni. Komunikace s týmem agentury je efektivní a transparentní. Jsou vždy ochotni naslouchat našim nápadům a zpětné vazbě, zároveň však přichází s vlastními inovativními nápady a řešeními. Celkově jsme s dosavadní spoluprací s marketingovou agenturou MARF spokojeni. Jejich profesionalita, kreativita a ochota naslouchat našim potřebám nám poskytují jistotu, že jsme s partnerem, na kterého se můžeme spolehnout, a těšíme se na budoucí spolupráci.

Ing. Jiří Grulich
Jednatel společnosti

S firmou MARF máme dlouholeté zkušenosti. A to, že jsou dlouholeté, je známkou toho, že jsme spokojeni.

Oceňujeme, že naše požadavky, ať už se týkají programování webové prezentace nebo grafiky všeobecně, zpracovávají rychle a pečlivě, vždy podle zadání. Taktéž konzultace z oboru e-marketingu a internetového působení naší firmy patří jistě k přínosným.

Spolupráci s touto firmou vřele doporučujeme.

Kamil Toman
Technický manažer Dexon.cz

Velmi si ceníme naší dlouhodobé spolupráce s firmou Marf, která nám vytvořila interní software, který urychlil a zefektivnil naší práci, přesně tak jak jsme si představovali. Veškeré naše náměty dokážou a dokázali vždy perfektně zpracovat a převést do reality. Na jedničku funguji také polepy aut a veškeré reklamní předměty/aktivity, a to včetně návrhu! Děkujeme Marfu, ze se vždy snaží vystihnout styl a ducha naši firmy tak jak si přejeme. Díky vám je naše firma úspěšnější!

Adam Gajdoš
PODLAHY Gajdoš s. r. o.

Se společností MARF spolupracujeme již celou řadu let a nejvíce oceňujeme jejich tvůrčí nápady, individuální přístup a rychlost, se kterou reagují na naše požadavky. Díky článkům na naše webové stránky a materiálům, které pro nás připravují, přinášíme pro naše zákazníky stále něco nového. Jsme velmi spokojeni se službami, které poskytují a rozhodně nemáme v plánu měnit.

Pavel Pyszko
Jednatel ANTICOR Bohemia s.r.o.

Se společností MARF spolupracujeme již řadu let a po celou dobu jsme s jejich prací spokojeni co se týče rychlosti, ochoty i kvality. Na společnosti si nejvíce cením jejich osobního přístupu k zákazníkovi, jejich umění naslouchat a vycházet vstříc. Velmi si naší spolupráce vážím a myslím, že kdyby bylo více takových firem, naše životy by byly veselejší. 

Ing. Kateřina Huráková
obchodní asistent, Control spol. s r.o.

Spolupracujeme s MARFem od roku 2012 a jejich profesionalita, rychlost a nápady byly opět potvrzeny při našem nejnovějším projektu – autoškoly. Nechtěli jsme autoškolu tuctovou, ale jasnou značku se vším všudy! Začali jsme od základů, od rychlých operativních konzultací, některé probíhaly mailem, jiné osobně, až jsme vypracovali firemní identitu – jasné, dobře čitelné a zapamatovatelné logo, webové stránky, polepy vozidel a další reklamní služby, jaké si jen dokážeme představit. ZA NÁS SUPER VÝSLEDEK!!! ...bo nemáme rádi čučkaření...

Ing. et Ing. Karel BLECHA, MOA
Jednatel

Grafickou firmu MARF s. r. o. jsme oslovili na doporučení od zákazníka, který si společnost vychvaloval. A opravdu kladné reference, které jsme slyšeli, byly opodstatněné. Ochota, vstřícnost, profesionalita, příjemné prostředí, loajální zaměstnanci, časová flexibilita a mnohé další. Po dobu naší spolupráce s firmou MARF s. r. o. byly všechny provedené grafické návrhy, polepy, zhotovené výrobky vždy přesně podle našich představ. Nápady, které jsme na zaměstnance společnosti „chrlili“ byly vždy dotažené přesně do reálné podoby. K firmě nemáme žádné výhrady a spolupráci můžeme jen doporučit.

Bc. Lucie Židková, MBA
Marketingový koordinátor ADIV, spol. s r.o.

S reklamní agenturou MARF spolupracuje náš úřad již delší dobu. S úrovní všech služeb jsme velice spokojeni. Oceňujeme především rychlost a zároveň kvalitu zpracování zakázek. Dále si ceníme  zejména individuálního přístupu, velmi dobré komunikace, spolehlivosti a pečlivosti. Za Úřad městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky můžeme spolupráci vřele doporučit.

Martina Gavendová
Referent kultury a prezentace městského obvodu Ostrava – Mariánské Hory a Hulváky

Spolupráce se společností MARF byla vždy tzv. na jedničku, tzn. výborná. Společnost vždy dodala požadované služby a výrobky v plném rozsahu a v požadovaných termínech. V případě řešení složitějších zadání ze strany zákazníka dokázala přispět svými náměty a kreativitou k naplnění našich představ. Její zaměstnanci byli vždy ochotní, trpěliví a spolehliví.

Ing. Petr Hodek, MBA
Předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Teplárenská, a. s.

Pamatuji si na první schůzku s panem Fujcikem, kde jsem mu představil neznámou zatím neexistující akci Rainbow Run, psal se únor roku 2015 a jediné co jsme v té době měli, bylo datum, místo a název akce. Takže náš požadavek byl: „Vymyslet logo, vytvořit web, který měl specifický registrační systém, billboardy, motiv na trička, plakáty a celková identita Rainbow Run. A to vše do třech týdnů, protože v květnu se už mělo běžet.

Společnost MARF splnila všechny mé požadavky na jedničku – rychlý přístup produkčních, skvělá grafická práce a náročný web. Další roky se naše spolupráce rozšířila i do dalších oblastí marketingové činnosti. Děkujeme za profesionální přístup, důvěru v začátcích.

Roman Fučík
Ředitel Rainbow Run

Chcete vědět více?
Napište nám

Chráněno reCAPTCHA, platí zásady ochrany osobních údajů a podmínky služby.

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle GDPR.